A kosarad üres.

Próbáld ki a

Vitaminok - Néha a kevesebb több

A vitaminok egészségesek, ugye? Hát persze, hogy azok! Habár valóban szükség van megfelelő mennyiségű vitaminra az egészséges állapot fenntartásához, a túl sok vitamin fogyasztásának negatív következményei is lehetnek.

Mik is azok a vitaminok?

A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyek bizonyos mennyiségben szükségesek a szervezet megfelelő működéséhez, és így az élet fenntartásához. Mivel az emberi szervezet nem állít elő elegendő vitamint (vagy bizonyos esetekben semennyit sem), az ételünkből kell magunkhoz vennünk őket.

A vitaminok előnyei és hátrányai

Sokat hallottunk már a vitaminok előnyeiről. Erősítik az immunrendszert, elősegítik a sejtnövekedést, szebbé teszik a bőrt, javítanak bizonyos testi funkciókon, erősebbé teszik a csontokat és még sok egyéb. Tény, hogy a szervezetünk nem létezhet vitaminok nélkül. A vitaminfogyasztásnak azonban vannak hátrányai is. A kutatások kimutatták, hogy a vitamin-túladagolás néha ugyanolyan súlyos következményekkel jár, mint a vitaminhiány.

 

A vitamin-túladagolás következményei

A vitamin-túladagolásnak meglehetősen kellemetlen hatásai vannak, ezért nem szabad eltúlozni a vitamin bevitelt. Melyek azok a vitaminok, amelyek a legtöbb bajt tudják okozni, ha túl nagy mennyiségben fogyasztjuk őket?

A-vitamin

Az A-vitamin elsősorban látásjavító tulajdonságairól ismert, de pozitív hatást gyakorolhat az immunrendszerre is. Hátrányai? Az A-hypervitaminózis esetében (amely a túlzott A-vitamin bevitel tudományos elnevezése), meglehetősen sok van. Májkárosodás, hajvesztés, bőrkárosodás, csontsűrűség csökkenés. Tehát mi az ajánlott napi mennyiség? Mindössze napi egy milligramm!

B3-vitamin

A B3-vitamin növeli az energiát, hangulatszabályzó, és javítja az immunrendszer működését – amennyiben az ajánlott mennyiséget fogyasztják belőle, ami egy normál felnőtt esetében napi 15 milligramm. Ha 20 milligrammal túllépi a napi ajánlott mennyiséget, az hosszú távon nagyon kellemetlen következményekkel jár: májkárosodás, bőrkiütés és gyomorrontás.

B6-vitamin

A B6-vitamin elsődleges feladata, hogy koenzimként van jelen a metabolikus funkciókban, ezért rendkívül fontos szerepet játszik a szervezet megfelelő működésében. A hosszú távú túladagolása azonban szörnyű következményekkel járhat: idegi károsodást okozhat. A jó hír az, hogy az idegkárosodás csak nagyon erős túladagolás következtében alakul ki. Az ajánlott napi mennyiség 1,5 milligramm, az idegek károsodása pedig csak a napi 100 milligrammot meghaladó túladagolás esetén alakul ki.

C-vitamin

A C-vitamin sokféle pozitív hatással van az immunrendszerre, és sok betegség esetében alkalmazható megelőzés céljából vagy gyógymódként. A C-vitamin fogyasztását sokan nagyon biztonságosnak tartják, de a túladagolásnak lehet néhány kellemetlen következménye: hasmenés és vesekő.  Ne féljen, a C-vitamint nagyon nehéz túladagolni: a 90 mg-os napi ajánlott adag hússzorosát kell fogyasztani ahhoz, hogy kellemetlen mellékhatásokat okozzon.

D-vitamin

A D-vitamin véd a rák, a szívbetegség és a depresszió ellen, amennyiben normális mennyiségben alkalmazzák. Túladagolása azonban nagyon káros lehet. A túladagolás enyhe tünetei közé tartozik a hányás, az étvágycsökkenés, a székrekedés és a fáradtság. A súlyosabb negatív következmények a túlzott meszesedés, a vesekárosodás és a magas vérnyomás. Az ajánlott napi bevitel? Mindössze 10 mikrogramm!

 

Hogyan védekezhetünk a túladagolás ellen?

Habár a túladagolás egyes következményei nagyon veszélyesnek tűnnek, nem nehéz megvédeni magunkat a valós veszéllyel szemben. Nincs másra szükség, mint egy kevés tudásra és odafigyelésre.

Járj utána az ajánlott napi mennyiségnek

Először is tudnod kell, mi a vitaminok ajánlott napi mennyisége és a saját megközelítő napi vitaminbeviteled. Ha a napi fogyasztás az ajánlások alapján magasnak tűnik, csökkentsd a mennyiséget. Súlyos károsodás kialakulásához hosszú távú túladagolásra van szükség.

Fogyassz természetesen előforduló vitaminokat a táplálék-kiegészítők helyett

A vitaminkészítmények egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert az elmúlt évtizedekben. Sokféle kiszerelésben kaphatók – ezek közül a tabletták és a porok a legelterjedtebbek. A mesterséges táplálék-kiegészítők fogyasztása azonban még nagyobb túladagolással fenyeget. Fogyassz természetesen előforduló vitaminokat gyümölcsök, gyümölcslevek és más élelemforrások formájában. Ezek nem csak egészségesebbek, hanem sokkal finomabbak is!