A kosarad üres.

Próbáld ki a

A vitaminok forrásai

Az emberi szervezetnek vitaminokra van szüksége a megfelelő működéshez. Ehhez nem férhet kétség. De tudtad, hogy 13-féle vitamin létezik? És azt tudtad, hogy mindegyiknek megvan a maga egyéni szerepe a szervezetünkben? Ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, mindennap megfelelő mennyiségű vitamint kell magunkhoz vennünk. Hogyan juthatunk hozzá az összes szükséges vitaminhoz? Mindjárt elmondjuk – olvass tovább!

A-vitamin

A-vitaminra a megfelelő látás érdekében van szükségünk, de a C-vitaminhoz hasonlóan az immunrendszerre is serkentőleg hat. Milyen ételekben találhatunk A-vitamin? Próbáld ki a narancsot, a sárgarépát, a spenótot, a májat, a fodros kelt vagy a tejet. De vigyázz: az A-vitamin túladagolás súlyos májproblémákat okozhat, ezért ne vidd túlzásba, főleg a vitaminkészítményekkel légy óvatos. Ha lehet, inkább maradj a természetes vitaminforrásoknál.

B-vitamin

A B-vitamin csoportba több vitamin is beletartozik – 8 különböző B-vitamin létezik. A B-vitaminok általában növelik az energiaszintet, szabályozzák a hangulatot, és serkentik az immunrendszert. Miben találunk a szervezet számára szükséges mennyiségű B-vitamint?

B1-vitamin

Ha disznóhúst, tojást, gabonapelyheket, barna rizst és burgonyát iktatsz az étrendedbe, nem lesz semmi gond.

B2-vitamin

Szereted a tejtermékeket, a banánt, a spárgát és a pattogatott kukoricát? Ha nem, kezdd el megkedvelni őket! Rengeteg B2-vitamint tartalmaznak.

B3-vitamin

Ez a vitamin a húsimádóknak kedvez – fogyassz sok húst, halat, és néha egyél mellé egy kevés zöldséget és gombát.

B5-vitamin

Szükséged van egy kevés B5-vitaminra? Reggelire egyél teljes kiőrlésű gabonát, ebédre húst és brokkolit, vacsorára pedig avokádót.

B6-vitamin

A hús, a zöldségek, a diófélék és néha egy-egy banán sokat segíthet a problémán.

B7-vitamin

A válogatós emberek gondban lesznek ezzel – a nyers tojássárgája, az állati máj és bizonyos zöldségek tartalmaznak B7-vitamint.

B9-vitamin

Egészséges választás a leveles zöldségek és a gabonafélék. Kevésbé egészséges választás a tészta és a kenyér.

B12-vitamin

Ha szeretnél egy egészséges adag B12-vitaminhoz jutni, húst, tojást és tejtermékeket fogyassz. A vegetáriánusoknak és vegánoknak ajánlott külön B12-vitamint szedni, mert a normál étrendjük nem sokat tartalmaz.  

C-vitamin

A C-vitamin a vitaminok bajnoka. Kevés olyan dolog van, amire a C-vitamin nem képes: serkenti az immunrendszert, és sokféle betegség megelőzésében, gyógyításában segít. Számos zöldség és gyümölcs tartalmaz C-vitamint. Ha valami különlegesre vágysz, próbáld ki a természetes és friss gyümölcsleveket vagy a zöld zöldségekből készült smoothie-kat. Egyszerre finomak és egészségesek!

 

D-vitamin

A D-vitamin véd a depresszió, a rák és a szívbetegségek ellen. Ráadásul azért is nagyszerű, mert a napfényből lehet hozzájutni. Sétálj sokat a napon, de ha szükséges, halból, tojásból és gombából is további D-vitaminhoz juthatsz. De vigyázz! A D-vitamin túladagolásnak hosszú távon nagyon kellemetlen mellékhatásai vannak.

 

E-vitamin

Az E-vitamin valamivel kevésbé híres, mint a többi vitamin nagy része, valószínűleg azért, mert a szervezetben ritkán fordul elő E-vitamin hiány. Ennek ellenére sok pozitív hatása van az egészségre: antioxidáns, megvéd a rák bizonyos fajtáitól, és megszépíti a bőrt. Hogy miben található meg? Gyümölcsökben, zöldségekben, diófélékben és magvakban – a választás a Tiéd.

 

K-vitamin

Az utolsó vitamin fontos szerepet játszik a véralvadásban és az egészséges, erős csontozat kialakításában. A K-vitamin esetében is igaz, hogy ritkán alakul ki hiánybetegség, de ha szeretnél még több K-vitaminhoz jutni, a leveles zöldségek és az állati eredetű máj a megfelelő étel a számodra